søndag 26. februar 2012

You NEVER get your money back at Gran Canaria!!!





Solbrente leggar og ny drakt.
Storebror Fryd har møtt Dr Jekyll og Mr Hyde...
Ei erfaring rikare.



Dr Jekyll & Mr Hyde, evnt. kaktusar og Bougainvillea i skjønn forening...





Skal me kjøpa knockoff produkter på ferie?
Nei!
Gjer me det likevel?
Ja...

Storebror Fryd hadde ein svett bursdagspeng i neven.
Han skulle kjøpa seg Real Madrid drakt.
Den rette drakten vart funnen.
Alt var fryd og gammen.
Smil og lutter glede...

Så oppdaga Frøken Fryd at den splitter nye drakten var skitten og hadde hol.




Tur sti mellom Puerto Rico og Playa de Amadores





Det vart snudd på hælen, og retur til turist-sjappa "Stavanger" i Puerto Rico.
Den 1 minutt gamle drakten vart vist fram til selgaren.
Ny drakt vart funne fram; feil drakt.
Selgaren prøver på nytt; feil igjen!
Smilet til selgaren falmer.

Me er ikkje lengre "kompis".
"Special price for you my friend" er long gone!
Hektisk aktivitet.
Irritasjonen stiger hos kjøper.
Irritasjonen stig hos selgar.
Ei Stavanger jenta har i mellomtida vore innom for å klaga på ei Louis Vuitton veske der glidlåsen var øydelagd før ho kom ut av butikken. Ho var svært frustrert, rasande rett og slett...
Spenninga stig!




Playa de Amadores - vår favoritt strand som me alltid vender tilbake til.





Naive nordmenn som me er forventar å få pengane tilbake.
Ikkje tale om...

Herr Fryd hever stemma, og gjentar at me vil ha pengane tilbake.
(Herr Fryd hever så å seia aldri stemma.)
"You NEVER get your money back at Gran Canaria!!!" er svaret me får glefst tilbake.
Herr Fryd seier svært bestemt at no er han meget sint!
Selgaren er hektisk og stressa.
Storfamilien Fryd er ein stor gjeng, alle er i butikken, og utanfor får folk med seg at ting er på gang.
Stemninga er svært trykka, Herr Fryd og Frøken Fryd tenker på at dei har born med seg.
Ny ladning med drakter vert trylla fram av selger.
Drakt etter drakt vert lagt fram og forkasta av Storebror Fryd.
Han veit kva han vil ha - han veit kva han i utgangspunktet kjøpte.
Han vil IKKJE ha drakt frå fjorårets sesong.
Det SKAL stå Ronaldo på ryggen.
Den SKAL ha krage på.
Me er enige med Storebror Fryd.
"This is not good advertisment for your business!" påpeiker Frøken Fryd.
På dette tidspunktet er pulsen ganske høg.
Me gjentar at me vil ha pengane tilbake.
Men tenk det, at denne spesielle butikken, "Stavanger" i Puerto Rico (sky den som pesten!!!), dei har spesiell hotline rett til banken dei... Sekundet etter at pengane er lagt i kassen så "woooosh" så er dei i banken. The Big Boss har bestemt at sånn skal det vera... Mhm... Woooosh - rett i banken altså.

Til slutt kjem den rette drakten fram.
Den er heil.
Den er ikkje skitten.
Den er frå rett sesong.
Den har krage.
Det står Ronaldo på ryggen.
Gleden derimot er totalt fråverande.

Men selgaren er Mr Hyde igjen.
Smiler med dei råtne tenna sine.
"Now everybody is happy!"
"NO!" - seier Frøken Fryd.
"We are NOT happy! I am your customer, and you are yelling at me! This is NOT good advertisment for your business!!"

Og gjett kva han trekk fram då.
Joda, det er såklart historia om dei fire - nei vent - seks, ungane han har heime som treng mat.
Og ikkje nok med det, eg var der jo på ferie, han må bu der.





Kjekk liten rekkehus landsby oppi fjellsida mellom Amadores og Puerto Rico





Jada, eg veit at dette er bagatellar for oss i frå velstands Norge.
Men for Storebror Fryd var dette svært ubehagelig.
Det var ei brutal oppleving.
Og det var hard lærdom.
Betutta og sure gjekk me i frå Puerto Rico.
Sukka letta over å vera "heime" på Amadores att.
Ei erfaring rikare.
Og tross alt, fortsatt på ferie.
Sol, sommar, San Miguel...

Livet er godt når slikt berre kan børstast vekk i frå skuldrene.
Me er heldige!
Har ikkje mykje å beykmra oss over.






18 kommentarer:

  1. Kjip episode da...
    Ikke samme gleden nei..så surt!!
    Amadores er flott ..det er der vi drar til påsken..Føler det blir bare å vaske bikinien og ut på tur igjen..
    Ha en flott søndag,Eli!!
    Klem fra meg..som er oppe med fuglene p.g.av jetlag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, heldigen deg, Martha :) Kan eg få vera med?

      Slett
  2. Huff da..godt han vertfall fikk rett drakt til slutt.
    Ser ut som dere ellers har hatt en fin ferie?
    Ha en finfin søndag, Eli..fint vær..ut på tur. Ut på tur?? ;-)

    Klem
    Ps.Vi har også vært uforskammet lenge opp i dag (også), faktisk siden 05.45. Er det lov å bli bittelitt sint for sånt, tro?? Bittelitt..?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, må nok ut på tur og lufta vetet. Men først pakke ut, finne ut kvar ein av kattane har gått på do i kjellaren, vaske klede, så ut :)

      Og JA(!!) det er absolutt lov å bli pittelitt sint når ein må stå opp kl. 0545 på ein søndag.

      Slett
  3. Kjipt!
    Har også opplevd sure selgere ved bytting av varer i syden.
    De blir så ufordragelige..sånn plutselig!
    Men du! or et strålende vær i oljehovedstaden! Vi må ut..uuut!
    God søndag (venter spent på manneinnlegget;)
    hugzz

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir plutselig slutt på smilet då du...

      Herlig å vakna til slik strålande sol - får heilt klart meir energi av slikt :)

      (Manneinnlegget kjem).

      Slett
  4. For en kjip opplevelse, men godt gutten fikk drakt tilslutt! Så veldig deilig ut den ferien deres!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, det gjekk bra til slutt :)

      Slett
  5. Kjip historie, men veldig godt fortalt da! Kjekt at været er bra i Stavanger. Det er det på Haukelifjell også. Plis, hold på været slik at det blir værende ut i uka. Kjenner på underskudd av solstråler nå. Nyt dagen!
    Ps. Takk for tips om innramming av tapetrester:-)

    SvarSlett
  6. Æsj, så kjedelig... men jeg skjønner godt at Herr Fryd brisket seg, for til og med i Puerto Rico burde de vite hvordan man oppfører seg mot kunder!!

    Godt det endte bra og at lille fikk drakten han hadde så lyst på da, det er jo tross alt det som betyr noe, hehe:)

    Tipper dere har hatt en finfin tur, høres deilig ut med en slik Sydentur på denne tiden av året ja:)

    Ha en fin fin søndag hjemme i kaldten:)

    SvarSlett
  7. Ein typisk sydenhistorie :) trur alle kjenne seg at i ein slik fortelling. Men ferien dåkas såg nå uansett herlig ut, og farge har dåke fått!
    Me sa til oss sjølv i Egypten at "red is the new brown " ( til og med min eigen moccamann vart solbrent ) :)

    herlig, berre synn kvardagen kjem så brått og brutalt :)

    henriette

    SvarSlett
  8. Åh, heldige dere! Blir helt matt av misunnelse her jeg sitter til knes i snø :)

    NYT ferien og en finfin søndag til deg,
    Signe

    SvarSlett
  9. Trøttende at det skal være sånn. Særlig når et barn har brukt pengene sine på noe han ønsket seg. Godt det ordnet seg til slutt.

    Ønsker dere en flott ny uke :)

    SvarSlett
  10. Du skriver så tårene spruter ut pga latterkrampe! Du er så herlig!
    Bra det ordnet seg da, jeg bruker konsekvent ikke penger på sånne ting på ferie, men det er lett å la seg friste.

    Deiligste søndagskvelden ønskes deg!
    Her har vi pakket oss inn i pledd og koser oss med varm te.
    Klem fra Maia og Nala

    SvarSlett
  11. Du skriver så herlig levende. Synd med denne erfaringa, men dere fikk heldigvis en hel drakt og noe som blir en god historie.
    Ha en fin kveld!
    - AC

    SvarSlett
  12. Oioi, det var ikke kjekt nei! Men som du sier, Fryd junior ble nok en erfaring rikere, kanskje den beste måten å lære han å ikke bli lurt senere? :) Minner meg også på hvorfor jeg tross alt synes at "striglede" kjedebutikker er helt greit, spesielt i utlandet. "De sjarmerende" små sjappene blir fort usjarmerende med lurendreiere bak disken... Klemmer

    SvarSlett
  13. Oj, oj, ikke kjekt. Godt det løste seg sånn varemessig iallefall.

    SvarSlett
  14. Så trist at turister skal oppleve uhøflige butikkeiere. Slike minner vil vi helst ikke ha med oss fra ferien. Ingen trøst; men dere er ikke de første og blir helt sikkert ikke de siste. Jeg avskyr disse butikkene i Puerto Rico, spesielt de på C.C. Passarella nede ved stranden. Har feriert i Puerto Rico siden midten på 80-tallet og har sett den uheldige utviklingen. De siste årene har jeg lagt ferien til Puerto de Mogan og har ikke opplevd uhøflige butikkansatte.

    Det er for sent for dere, men for andre som opplever lignende i fremtiden har jeg et godt råd: Spør etter "Hoja de Reclamaciones". Bare spørsmålet kan skremme vannet av uhøflige butikkeiere/-ansatte! Det er et offisiell tredelt klageskjema. Alle bedrifter/butikker i Spania er pliktig til å ha disse liggende, godt synlig i butikken. Skjema fylles ut på spansk eller engelsk og blir deretter signert av butikkansatt og klager. Klager beholder den grønne kopien, butikken den rosa kopien og du sender den hvite kopi til adressen nederst på skjemaet. De lokale myndighetene vil undersøke klagen og du vil bli informert om resultatet. Alle virksomheter blir jevnlig inspisert og denne "klageboken" er en del av det inspeksjon.

    Når jeg ser bort fra den ekle opplevelsen, så var det herlig å se bilder fra "holmen" min.

    SvarSlett

Tusen takk for helsing, det gjer meg glad!